maj 24, 2019

Båtmärken

Av Staffan

I Sverige är det inte så konstigt att äga en båt och väldigt många lär sig att segla redan i ung ålder. De olika båtmodellerna klassas beroende på deras moderna uppbyggnad samt deras lanserings år. Det finns ett stort antal olika svenska båtmärken som erbjuder försäljning av båtar, båtförmedling, försäkring, finansiering med även värdering. Alla dessa olika företag har olika erbjudandepaket som man kan ta del av samt även båtretuscheringar beroende på ens personliga smak om båten köpes direkt från företaget. Till exempel så har båtföretaget Båtinvest Marina båtmärkena  Nidelv, Barbaros, Nor-Dan och Skilsö. Brunswick Marine in Sweden har Uttern, Örnvik, Silver, Bayliner, Maxum och Askeladden. Bland de bästa båtmärkena kan man hitta Targa. Dessa sägs ha bra kvalité och vara väldigt familjevänliga. Carlanders Båtvarv har även ett par båtmodeller ute på marknaden så som Westfjord, Wiking 25 kupé, Westbas 29 Offshore och riviera 925. Vidare finns Svenska Arronet som bygger sina båtar själva och hittills har dessa hållit goda standarder. Båtarna är gjorda av aluminium och konstruktionen är väl genomtänkt med klassiska detaljer. Företaget Servicearvet Rosättra står dock ganska så högt upp på listan med flest nöjda kunder som beskriver deras båtar som ”omsorgsfullt byggda”. Företaget grundades år 2004 av bröderna Mats och Jan Gustaffson som i dagsläget driver företaget tillsammans med sina söner (de har en son vardera), Erik och Anders. Tillsammans jobbar de kring produktionen av de så kallade Linjettbåtarna. Vi har även båtföretaget Crescent Boats AB som har tillverkat båtar i över 50 år. Dessa erbjuder 5 års laminatgaranti och tar stor stolthet i att alla deras båtar är CE märkta. Dom har båtar i form av daycruiser, snipor, styrpulpet, mm.

 

Mer information om båtar och fartyg

Den första båten som användes av människor var i form av en trädstam från en palm. Detta räknas även som det absolut första båtbygget en människa åstadkommit. Kajaken, en av de första båtarna, var gjord av läder utsträckt på ett valben som sedan byggdes på med trä. Kanoten var gjord av trädskal och framdrivningen gjordes med en ram. Dessa verkar som relativt enkla koncept dock krävdes det noga uträkningar i vad det gällde bygget av dessa. Det var viktigt att kunna ha kunskapen att välja rätt träd och därefter rätt stam som var mogen eller omogen nog för båtkonstruktion. Vissa specialiserade småbåtar idag har möjlighet att segla långa sträckor, särskilt segelbåtar, då de håller väldigt bra balans bland vågorna. Bland dessa inkluderas även räddningsbåtar, fiskebåtar, mm. Förutom segling eller motor framdrivning använder vissa framdrivningsbåtar propeller som drivs av en manuell eller fotkontrollerad pedal, nästan som en cykel. Fartyget är en av de största bland farkost och dessa drivs framåt med hjälp av egen motor. Till en början var fartygen drivna med ångmotorer. Marinafartyg drivs för närvarande endast av propellrar. Vissa fartyg drivs med förbränningsmotorer. Under 1800-talet dominerade de ångdrivna skeppen sjöfarten för passagerare men även för frakt. Detta skedde först i flottan sedan också i marinhamn. Fartygen kan förankras i hamnar och lastplatserna för lastning eller lossning av de transporterade varorna kallas dockor.

Mer information om båtar och fartyg